پایکاه خبر

به روزترین اخبار ایران و جهان

پایکاه خبر

به روزترین اخبار ایران و جهان

ضبط صدا


سونوگرافی یک آزمایش پزشکی تشخیصی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا یا امواج اولتراسوند برای ایجاد تصاویری از بافت ها، غدد، اندام ها و جریان خون یا مایعات در بدن استفاده می کند. این آزمایش به عنوان سونوگرافی شناخته می شود.

اولتراسوند از دستگاهی به نام مبدل بر روی سطح پوست برای ارسال امواج فراصوت و گوش دادن به اکو استفاده می کند. یک کامپیوتر امواج اولتراسوند را به تصویر تبدیل می کند.

سونوگرافیست می تواند ساختارهای موجود در تصویر را ببیند، اندازه گیری و شناسایی کند. سپس پزشک تصاویر را می خواند تا مشکل را تشخیص دهد.

اهداف اولتراسوند

اولتراسوند یک تصویر زنده از آنچه در داخل بدن اتفاق می افتد می گیرد. دوربین او فرآیندهای داخل بدن را ثبت می کند. سونوگرافی می تواند اندازه، شکل و تراکم بافت را برای کمک به تشخیص برخی بیماری ها ارزیابی کند. در واقع با کمک سونوگرافی می توانید داخل معده را بدون باز کردن آن ببینید.

سونوگرافی شکم اغلب برای موارد زیر استفاده می شود:

بیماری های کیسه صفرا مانند سنگ کیسه صفرا

سنگ کلیه یا بیماری کلیوی

رنگ A

آپاندیسیت

تومور تخمدان

حاملگی خارج رحمی

رشد رحم یا فیبروم

سونوگرافی چه کاربردهایی را ارائه می دهد؟

سونوگرافی رشد رحم و جنین را در دوران بارداری بررسی می کند. علاوه بر این، از سونوگرافی برای تجزیه و تحلیل موارد زیر استفاده می شود:

معاینه غدد

ارزیابی توده سینه

بیماری های مفصلی

بیمار از استخوان

تو توتو

سوزن ها را در طول بیوپسی هدایت کنید

سونوگرافی می تواند جریان خون به سمت مبدل را تشخیص دهد و از پوشش های رنگی برای نشان دادن جریان خون استفاده می شود. به طور کلی، بافت متراکم و حفره ها امواج اولتراسوند را هدایت نمی کنند و در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند.

پزشکان معمولا قبل از حرکت به سمت فناوری های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) برای سرطان سینه، سونوگرافی را سفارش می دهند.

فناوری های سنتی تصویربرداری مانند CT و MRI پتانسیل بالایی برای عوارض دارند. به عنوان مثال، چنین تصویربرداری در بیمارانی که فلز یا ضربان ساز در بدن آنها وجود دارد، استفاده نمی شود.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

در طول سونوگرافی، متخصص سونوگرافی از ابزاری به نام پروب بر روی بدن بیمار استفاده می کند. این دستگاه صداهایی با فرکانس بالا تولید می کند که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست. همانطور که کاوشگر حرکت می کند، پژواک امواج صوتی را که به دستگاه اولتراسوند بازمی گردند، ثبت می کند تا اندازه، شکل و قوام بافت ها و اندام های نرم را تعیین کند. این اطلاعات در زمان واقعی برای ایجاد یک تصویر بر روی صفحه نمایش کامپیوتر منتقل می شود.

معاینات اولتراسوند اطلاعات تشخیصی در مورد سلامت بیمار را در اختیار پزشکان قرار می دهد و به درمان و مراقبت از آنها کمک می کند. سونوگرافی توسط پزشکان سفارش داده می شود و توسط شنوایی شناس و رادیولوژیست انجام و تفسیر می شود.

خطر سونوگرافی

سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی است و عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. در واقع اعتقاد بر این است که امواج اولتراسوند کاملا بی ضرر هستند.

انرژی امواج اولتراسوند می تواند بافت را با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت تحریک یا مختل کند.

متخصص سونوگرافی از تکنیک هایی برای کاهش زمان و زوایای نوردهی استفاده می کند و در واقع می توان گفت سونوگرافی یکی از مطمئن ترین تست های تصویربرداری است.

اقدامات احتیاطی قبل از سونوگرافی

گاهی اوقات پزشکان آزمایش خون را به همراه سونوگرافی نیز تجویز می کنند. قبل از سونوگرافی باید از پزشک خود در مورد روش های مناسب سوال کنید.

باید بدانید که آیا می توانید قبل از سونوگرافی چیزی بخورید یا نه؟ زیرا می تواند نتایج آزمایش را تغییر دهد.

به عنوان مثال، پزشکان اغلب از بیماران می‌خواهند تا شش ساعت قبل از انجام سونوگرافی شکمی برای مشاهده کیسه صفرا چیزی نخورند یا ننوشند. اما ممکن است به شما گفته شود که قبل از سونوگرافی چند لیوان آب بنوشید و ادرار نکنید.

یک خواننده چه کار می کند؟

سونوگرافیک ها نوعی کارآگاه پزشکی هستند. آنها از آموزش اولتراسوند، مهارت‌های فنی و درک بدن و سیستم‌های انسان برای تصمیم‌گیری در مورد طبیعی یا غیرعادی بودن ساختارها استفاده می‌کنند و تحقیقات خود را برای یافتن سرنخ‌هایی در طول امتحان تطبیق می‌دهند. این اطلاعات سپس توسط پزشکان برای تعیین درمان لازم یا اقدامات بعدی برای بیمار استفاده می شود.

کیفیت معاینه سونوگرافی به شدت به مهارت سونوگرافیست در انجام معاینه بستگی دارد.سونوگرافیست های تشخیصی یک حرفه متنوع و قدرتمند در پزشکی هستند و سونوگرافی در بسیاری از زمینه های مراقبت های بهداشتی فعال هستند.

سونوگرافیست های عمومی اغلب در بخش های تصویربرداری تشخیصی عمومی کار می کنند. سونوگرافیست های قلب و عروق ممکن است در بخش های قلب و عروق یا بخش عروق در مراکز مراقبت های عالی کار کنند.

معاینه سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

اگر پزشک شما را برای معاینه سونوگرافی معرفی می کند، مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که به یک سونوگرافیست واجد شرایط و معتبر مراجعه کنید.

برخی از رایج ترین معاینات اولتراسوند عبارتند از: سونوگرافی جفت و جنین، بارداری، شکم، لگن، رحم و لوله های فالوپ، غده تیروئید، کیسه بیضه، سینه، سیستم اسکلتی عضلانی، قلب (قلب)، عروق و وریدها.

قبل از رفتن، بیمارستان یا کلینیک می تواند اطلاعاتی در مورد آمادگی برای سونوگرافی به شما بدهد. این دستورالعمل‌ها ممکن است برای اجرای یک آزمایش کامل و کامل ضروری باشند، بنابراین لطفاً آنها را دنبال کنید.

سونوگرافی یک معاینه پزشکی است و در مرکز سونوگرافی از شما خواسته می شود تا در مورد اطلاعات سلامتی خود صحبت کنید. در شروع معاینه سونوگرافی، انتظار می رود که سونوگرافی در مورد معاینه ای که پزشک برای درک بهتر وضعیت دستور داده است سؤال کند.

سپس سونوگرافیست ژل و پروب اولتراسوند را مستقیماً روی ناحیه مورد نظر قرار می دهد و شروع به حرکت پروب و تنظیم دستگاه می کند تا بهترین دید را از ناحیه مورد بررسی داشته باشد. در طول آزمایش، تصاویری گرفته می شود تا به پزشکان نشان داده شود که سونوگرافیست چه چیزی را می بیند. معاینه سونوگرافی زمان بر است و بسته به نوع آن از 1 تا 30 دقیقه متغیر است.

ممکن است در طول معاینه، همراهان اجازه ورود به اتاق اسکن را نداشته باشند، اما برای اسکن های دوران بارداری، همراه بیمار ممکن است اجازه ورود به اتاق را داشته باشد.

هزینه های سونوگرافی

سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری نسبتا ارزان است. این مورد توسط اکثر بیمه نامه ها پوشش داده می شود. سونوگرافی سه بعدی یا چهار بعدی یک آزمایش اختیاری است که برخی از والدین باردار در دوران بارداری انجام می دهند. تصویر سه بعدی مدل سازی سه بعدی کودک را نشان می دهد. بیشتر بیمه های درمانی این آزمایش ها را پوشش نمی دهند.

مشاهده ادامه: https://payju.ir/content/مراکز-سونوگرافی-در-شیراز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد